Alla inlägg den 4 mars 2010

Av frida nilsson - 4 mars 2010 15:15

Nu sitter jag med tårar i ögonen och hjärtat svider..

Man vill göra sååå mycket, men tyvärr har man inte den makten.

Sitter och kollar runt på nätet, läser Aftonbladet som jag brukar och hamnar av en slump i en av deras artiklar.

Det är en ung man som skriver.

Destum längre i texten man kommer desto tyngre blir tårarna i ögonen..

FAN SKIT HELVETE.. det är det första jag känner i kroppen. Sen kommer känslor av ängslan, av hur kvinnor blir behandlade världen över. Och här sitter jag i Sverige med mycket rättigheter men även skyldigheter men känner ändå att jag inte kan göra ett skit.

Och för dessa kvinnor som redan blivit utsatta kan INGEN göra ett SKIT!

ARG är nästa känsla som kommer...

Artikeln handlar alltså om ett ungt par i Argentina. Jag kan inte säga säkert om paret är svenskt eller om dom är från Argentina. Men det spelar ju mindre roll..

De unga paret har redan två barn och tycker det räcker bra så, de känner att de inte har råd med fler barn och när kvinnan ändå blir gravid bestämmer de sig för att göra ABORT.

Det som tillhör är att abort i Argentina är olagligt. Såvida man inte är både förståndshandikappad OCH blivit våldtagen.

Martin som killen heter som skrivit artikeln skriver så förstår man ju då att det inte sker många lagliga aborter i Argentina.

Däremot sker det en mängd Olagliga Aborter. Mellan en halv och en miljon om ÅRET..

GRYMT!

Paret bestämmer sig för att göra en olaglig abort med tanke på hur deras ekonomi m.m ligger till.

De tar kontakt med en man som gör detta.

En natt åker dom till en motagning någonstans i Argentina.

De beskriver deras känslor som rädslor! En rädsla de aldrig känt innan, de vill skrika NEEEJ, men säger ändå JA.

Stämningen på kliniken var hemsk. Mannen som skulle göra aborten på tjejen hade en karlender med nakna tjejer på, vilket blev en oerhört förudmjukande.

Hon blödde, länge.


Detta får mig iallfall att känna sån ängslan. Man blir arg, ledsen ja alla de hemska känslorna tittar fram. Jag har svårt för abort i lagliga fall, men tycker absolut att det ska finnas. Alla kvinnor har rätten att själva bestämma vad de ska göra om man blivit gravid utan att vilja de. Om inget annat så för barnet skull.

I artikeln skriver Martin att många fattiga inte har råd att göra olagliga aborter och därför försöker själva genom att tex sticka in pinnar i underlivet och på så sätt försöka döda livet där inne.

BLIR man inte ARG!!??

Hur kan de som bestämmer i Argentina bestämma att NEJ vi göra så att Abort blir olagligt. Och därmed säger de okej till att fattiga människor ska få förstöra sina liv genom dessa ågestladdade och helt livsfarliga ingrepp!!


MEN de slutar inte här. Efter en tid paret gjort aborten läser de i tidningen att denna man som utfört arborten blivit dömd för det. MEN inte bara för att han utfört olagliga aborter UTAN även för att han UNDER ingreppen våldtagit och antastat flickorna, medans de låg när mer eller mindre medvetslösa och absolut inte kunde göra ett dugg.


VA FAN?!?!


Nej mina ord tar slut. Jag blir bara så ledsen. Så oerhört ledsen..


http://www.aftonbladet.se/debatt/kronikorer/martinezpeleta/article6719805.ab


Av frida nilsson - 4 mars 2010 14:43

Vaknade även idag med sooolen som sken genom pariennen.. wei så härligt :)

In i duschen och ner på stan för LUNCH.. haha ja så sent vaknar jag.. ;)

Hemma nu igen och har gjort ett mästerverk.. HAHA.. nej men tog tag i de underbara livet och bestämde mig för att inte bara sitta och glo på tv hela dagen. Tog fram färger, penslar, duk och satte på my favorite music - Lisa Nilsson <3


Åh ja reslutatet blev bra, inget avanserat allas, men alltid kul att kladda med färg, Dock visar kameran att bakgrundfärgen är BLÅ vilket är helt galet!! LILA så vacker mörk lila har jag målat den i, med vita videkissar på ;)


 


(på högerbilden ser man lite mer hur färgen ser ut, hm så är det med "billiga" mobiltelefoner, dom ger den färg på saker den själv vill, haha)


Jag har ju köpt in lite nya saker till nya lägenheten, åh den efterlängtade lägenheten , med stooora rum och badkar.. I LOVE IT ;) Tänkte ta in lite mer vårkänslor i den , så lila lampa, lila pläd och kuddar till soffan är inköpt.. Och nu kan säkert min nya fina tavla finna sig en plats bland allt de andra lila.. me like..

Fick dessutom en grymt fin glaskula i lila som man ska ha hängade i fönstret med ljus i av mamma i tisdags.. Åh tack mamma -  du är som vanligt GULD värd :)


har även fått BLOMMOR idag.. ja ni, de kan man undra vilken min hemliga beundrare är. tss..


   


Så fina.. :P Speciellt när jag satt rosa blommor i röööd vas ;)  


LOve


Ovido - Quiz & Flashcards