Alla inlägg den 21 februari 2010

Av frida nilsson - 21 februari 2010 13:34

Idag går jag in i vecka 21.. Ja tro de eller ej, men nu rullar de på :D Härligt


Barnet har växt rejält, den 5 februari var den över 15 cm lång, nu är den allt mellan 16 och 23 cm. Coolt.. Man ska kunna känna livmodern en 2 cm ovanför naveln.. Men jag är så osäker på vart man ska känna, men ah där inne finns väl allt ;)


Man kommer öka ännu mera i vikt, än så länge ska man ha ökat mellan 4-8 kilo. Jag har ingen aning om hur mycket jag har gått upp.. har nog lite ångest över att veta det oxå..hehe.. men det är klart, man vet ju att det är ett måste när man bär på ett mirakel <3


Barnet kan suga på tummen eller fingrarna, kan knäppa händerna och kan skaka hand med sig själv. Han eller hon kan känna smaken av bittert och sött - om man sätter till ett bittert ämne till fostervattnet slutar fostret att svälja men om man sätter till ett sött ämne sväljer det fortare än i vanliga fall. Kan reagera på starkt ljus och ljud men också på behaglig musik. Den känner oxå beröring från oss utifrån. Det är väl mest här man önskar man hade en närvarande pappa som kunde smeka mig lite mjukt på magen.. men jag är bra på att mysa med den.. Så mig kommer den verkligen känna igen när den kommer ut :)


Det är häligt. Min lilla bebis börjar bli en verklig bebis.. Med allt vad de innebär :) GOTT.. :D:D


Nu säger man att mamman kommer in i en ny del av graviditeten. Då man känner sig piggare och får ett gott humör. Ja visst, om man jämför med hur man var i början, då man mådde illa och spydde som en gris så klart jag mår bättre nu. Dock är jag lika trött.. En trötthet som inte går över hur mycket jag än soover. tror jag kommer få nån sorts av vitamin och järntabletter nu när jag ska till BM på tordag. Första besöket hos BM sen långt innan UL.. KUL.. hoppas man får höra hjärtljuden med.. :)

Skönt nu när man får gå på regelbundna kontroller. Man hinner ju stressa ihjäl sig själv när man inte har någon att prata med. Visst jag har min familj och vänner.. Men det är inte alltid man kan säga vissa saker till dom som dom verkligen förstår. Och jag gillar verkligen min BM så jag vet att det kommer bli så skönt att träffa henne nu igen :)


Ja mitt mirakel växer på och det känns bättre och bättre för varje dag som går. Magen min växer och mer och mer väntar jag på att kunna känna av den lilla/e. Men än har jag inte kunnat göra de.. :S Hoppas jag får känna av den denna vecka.. Kommer gråta som ett barn :P


Nu ska jag färga håret, får vi se hur resutatet blir. Dom säger att det inte ska vara farligt för bebisen men att färgen av alla hormoner kanske inte blir som man tänk.. BHA.. men jag måste, ser ut som en idiot i denna färgen.. Önska mig lycka till ;)


LOve

Ovido - Quiz & Flashcards