Alla inlägg den 12 februari 2010

Av frida nilsson - 12 februari 2010 10:30

De snurrar verkligen runt tankar i mitt lilla huvud.. Mycket händer på en och samma gång. Tror moderskänslorna redan har intagit sig en plats i både mitt hjärta och hjärna.. Hur fasen uppfostrar man ett barn?


Man blir ju mörkrädd när man läser om allt skit som händer i världen.. Men idag kan man läsa om dessa hemska saker i så nära miljö som i vår egen stad. Det är skrämmande.. I princip varje dag när man slår upp tidningen står det om någon ny misshandel eller liknande.. Hur ska man våga släppa ut ett barn i denna värld?? Är det rätt att skaffa ett barn till denna hemska värld? och nu när den snart är här, hur ska man försöka få den att förstå hur farlig vår värld faktiskt är?


Hade diskussionen igår i bilen hem från skolan. Och nej man kan ju inte skälla på barnen pch säga NEj du får inte göra si eller så .. Då har man ju mer eller mindre sagt att de är klart du ska prova.. När ska man börja prata om dessa saker?

Eller handlar de om att man automatiskt överför den egna inställningen till sina barn? Men de måste väl ändå vara så att de sista alla föräldrar vill är att deras barn ska råka illa ut.. så varför finns de då dessa brott?


Man kan tänka ihjäl sig på hur fasen man ska lyckas.. Men kanske är det bara att vara sig själv.. Att våga visa känslor i hemmet. Man får gå tillbaka till sin egen barndom. Där vi verkligen har fått en förståelse om "farliga" saker.. vi har så länge jag kan komma ihåg pratat om knark, alkohol och våld. Vilket inte har skrämt oss så, men ändå gjort att ingen av oss överhuvudtaget haft tanken på att göra nått av de.. jag är stolt över att man har fått denna förståelsen. Nu ska man bara försöka överföra den till sina egna barn..


Tänker mycket på Emma.. flickan som blev utsatt för både misshandel och våldtäckt i Kstad. Hur ska man kunna skydda sina barn mot detta? Även om man har fått dem att förstå att de inte ska testa på de själva så kan man väl aldrig skydda dem från att bli utsatta för brott? eller kan man det??

Jag vet inte.. Men man tänker oehört mycket på dessa saker..??

Hur kommer välrden se ut när mina barn är tonåringar? Just nu går ju bara kriminaliteten ner i åldrarna.. Det är inte alls ovanligt att 12 åringar röker på eller slåss.. Kommer det att gå ner ännu mer i åldrarna? eller kommer samhället ta tag i problemen? Kanske kommer kriminaliteten att minska igen.. jag vet inte.. de verkar som man bara kan hoppas på en bättre framtid..

Ska iallfall göra mitt bästa för att mina barn ska få ett bra och värdigt liv..


Ja det finns många tankar kring hur man ska lyckas och hur vägen dit ska vara? Men jag hoppas jag/vi kommer klara de fin fint.. Vi är ju båda väldigt bra människor i grunden.. så överför vi bara det på ett bra sett så kommer detta gå toppen :)


LOve


Ovido - Quiz & Flashcards